De Probiotiks hebben hun geloofsbrieven in handen
In bepaalde domeinen zijn de positieve effecten van lactische bacteriën reeds legio. In andere zijn ze te bevestigen. Het onderzoek gaat verder, preventief zowel als genezend.
Allergieën.
Onderzoek in Groot-Brittannië toonde de positieve effecten van Probiotiks aan in gevallen van allergische seizoenrhinitis. Verder laat de orale toediening van de Lactobacillus Rhamnosus toe de symptomen van voortijdige atopische ziektes te verminderen bij moeders die last hebben van eczema tijdens de zwangerschap alsook de baby gedurende de eerste maanden.
Immuniteit.
Het feit dat Probiotiks het immunitaire systeem versterkt is op vandaag bewezen. Zo is bewezen dat de orale inname van de Lactobacillus Casei het afweermechanisme activeert. Een studie is uitgevoerd in 35 rusthuizen in het Antwerpse op 700 ouderlingen.
Diegenen die probiotiks hebben genomen tonen een grotere weerstand tegen respiratoire infecties dan diegenen van de andere groep.
Zwaarlijvigheid.
In acht genomen dat zwaarlijvigheid een ontstekingsziekte is die het metabolisme en de intestinale flora verstoort, heeft Dr. Nathalie Delzenne van de farmaceutische universiteit van de UCL aangetoond dat de inname van probiotiks een gunstige invloed kan hebben op de ontsteking en de ophoping van vetten in de lever kan tegengaan.
Auto-immune ziektes.
Teneinde te weten of de intestinale flora een rol speelt in de auto-immune aandoeningen hebben we niet diabete, niet zwaarlijvige muizen onderzocht en ratten met artritis. De studie toonde aan dat de toediening van de Lactobacillus Casei de ontwikkeling van diabetes tegengaat en positief de gevolgen van artritis beïnvloedt door het collageen.
Stress.
Onlangs hebben meer dan 40 wetenschappers en deskundigen op het vlak van probiotiks een betere beheersing van de stress en angstgevoelens aangetoond dank zij probiotiks. Bij mensen die lijden aan het syndroom van chronische vermoeidheid heeft een voedingssupplement op basis van probiotiks een positieve rol gespeeld in de zin dat het de angstgevoelens verminderde
Daarheen.
Wat betreft het rotavirus toont de inname van probiotiks aan dat de periodes van diarree met 2,5 tot 3 dagen verminderen, wat van levensbelang kan zijn voor de baby. Met betrekking tot de periodes van diarree ten gevolge van de inname van antibiotica, wat in 30 % van de volwassenen en 40% van de kinderen het geval is, kan de inname van probiotiks tijdens de behandeling, bij een aantal gevallen, positieve effecten hebben.
|